توربين گازي(V94.2) با توان نامي 159MW و راندمان %34.9 يكي از توربينهاي گازي كلاس سنگين محسوب مي شود كه در نيروگاههاي حرارتي براي به حركت درآوردن ژنراتورها، استفاده مي شود. اين توربين كه در قالب توربينهاي تك محوره مي گنجد قابليت استفاده در سيكلهاي تركيبي گاز – بخار را نيز دارد و به همين دليل بسيار مورد توجه كاربران نيروگاهي است.
قابليت دسترسي، اطمينان بالا از عملكرد و همچنين هزينه كم در مقابل توان توليدي زياد از مهمترين فاكتورهاي اقتصادي اين نوع توربين مي باشد. دماي مناسب سيال در ورودي به قسمت توربين (1060 درجه سانتيگراد) سبب افزايش فاصله هاي زماني تعمير و نگهداري، قابليت دسترسي و از سوي ديگر كاهش هزينه هاي سرويس و نگهداري شده است. همچنين قابليت استفاده از سوختهاي مايع (مثل نفت سبك يا سنگين) و يا سوختهاي گازي با كالريهاي مختلف (مثل گاز طبيعي يا گاز كوره بلند) كاربري آن را مستقل از نوع سوخت نموده است كه خود پارامتر مهمي در قابليت يك توربين محسوب مي شود.
ويژگيهاي اين نوع توربين را كه بيانگر طراحي ساده و قابل اطمينان آن مي باشد را مي توان به شرح زير خلاصه كرد:
• برخورداري از پوسته يكپارچه
• كمپرسور 16 مرحله اي با پره هاي ورودي قابل تنظيم به منظور تثبيت فركانس
• دو محفظه احتراق سيلويي شكل با تعداد 8 برنر بر روي هر يك
• توربين 4 مرحله اي با پره هاي ريخته گري شده از مواد با پايه نيكل و خنك كاري مناسب
پره هاي روتور و استاتور
• چند پارچه بودن روتور متشكل از چندين ديسك و محور توخالي و يك محور مركزي
• اتصال ديسكهاي روتور و محورهاي توخالي از طريق اتصالات Hirth Serration
• سادگي جدا كردن پره هاي روتور و پوشش دهي مجدد آنها
• كاركرد بسيار نرم و يكنواخت توربين در شرايط گذرا به دليل ساختار ويژه روتور
• استفاده از تنها دو ياتاقان در ابتدا و انتهاي توربين (بدون نياز به وجود ياتاقان مياني در سمتهاي داغ آن)
• اتصال با ژنراتور در قسمت جلوي توربين و سهولت استفاده از اين نوع توربين گاز در سيكل تركيبي.
• برخورداري از اگزوز محوري در راستاي سهولت استفاده از آن در سيكلهاي تركيبي
• قابليت استارت و اتصال سريع به شبكه و توانايي در رسيدن به بارهاي حداكثر در حداقل زمان ممكن
• وجود فاصله كافي براي آميخته شدن محصولات احتراق قبل از ورود به قسمت توربين و همچنين عدم انتقال شار حرارتي تشعشعي شعله به پره هاي توربين
• استفاده از مواد پايه نيكل براي قسمتهاي در تماس با گاز داغ و ...
• پوشيده شدن قسمتهاي داخلي محفظه احتراق با سراميك و آساني تعويض آنها
• امكان ورود به محفظه احتراق براي انجام بازرسي و عدم نياز به جدا كردن اجزاي محفظه احتراق
• استفاده از برنرهاي هيبريد با قابليت كاركرد با سوخت مايع و سوخت گاز و اندك بودن ميزان آلاينده هاي خروجي Nox و CO بدون نياز به اضافه كردن اب و يا بخار در محفظه احتراق
مشخصات كمپرسور (بخش سرد)
شامل 16 رديف پره ميباشد كه نسبت فشار 11:1 را ايجاد ميكند.
مشخصات محفظه احتراق
دو دستگاه محفظه احتراق سيلويي شكل با حجم احتراق بزرگ و سطح داخلي پوشيده از عايق سراميكي و در بخشي سوپر آلياژ كه هر محفظه احتراق داراي 8 مشعل ميباشد.
سیستم هوای ورودی | سیستم هوای خروجی | پوشش عایقی توربین |
محفظه احتراق | سیستم اطفا حریق | سیستم Lube Oil |
سیستم سوخت گاز | سیستم سوخت مایع | سیستم هیدرولیک |
سیستم های کمکی | سیستم های جانبی |